Martijn en Eline op Huwelijksreis

van moskou naar irkoetsk (dag 3 - dag 7)

Om kwart voor twaalf 's avonds vertrok onze trein naar irkoetsk. Ondanks dat we de trans mongolie express doen, zitten we in de trans siberie express trein voor het eerste deel.

(voor de niet klassieke talen mensen moskou - vladivostok)

Dit is namelijk hetzelfde en eigenlijk best wel relaxt, want hoe hoger het treinnummer, hoe luxer de trein... Wij zaten in trein 2. In moskou stapte samen met ons Nienke in, een nederlandse die in haar eentje de reis aflegt. Verder was er nog geen 4e coupe-genoot te bekennen. Die kwam ergens om 6 uur 's ochtends bij nizhny novogorod de trein in. Op dag drie van de treinreis kwamen we erachter dat hij Sergei heet en hij is dus russisch.

onze coupe

Het leven in de trein is erg eentoning, de dagen lopen in elkaar over. Je gaat een beetje verzitten, leest nog een boek, doet een spelletje en leeft van stop naar stop, want dan kan je eruit en kun je eten regelen. Onze russische vriend is erg aardig, hij deelt alles, maar neemt niets aan na een dropje geproefd te hebben. Verder vertelt hij hele verhalen waarbij wij hem vragend aankijken, want geen idee waar hij het over heeft. De provotnika's (conductrices) hebben kokend water voor thee koffie en noodlesoep en maken de trein elke dag goed schoon. Naar buiten kijkend, zie je eindeloze vlakten zonder huizen of een teken van leven, of bomen. Martijn zit af en toe tegen het raam aangeplakt wanneer er een russische kettinghor langskomt (werktrein), een stoomlocomotief gezien kan worden volgens de lonely planet (overigens alleen neppe gezien) of eindeloze goederentreinen gepasseerd worden. Al met al een hele aparte ervaring. Het was relaxter en luxer dan dat we ons voorgesteld hadden.

eten kopen op het perron

ons diner (kip, aardappel, ei, augurk en yoghurt toe)

Vanochtend half 3 moskou tijd (de trein houdt altijd moskou tijd aan) zijn we aangekomen in Irkoetsk. Dit is overigens half 1 NL tijd ('s nachts) en half 8 irkoetsk tijd. Voor het aantal inwoners, een half miljoen, is het een weinig levendig centrum en redelijk oud en vervallen. Vanmiddag gaan we met de bus naar het beginpunt van onze trekking, die drie dagen duurt. Het weer is aardig 20+ graden en bewolkt. Gisteren was het hier nog 40+ en vorige week 7+, dus maar hopen dat het blijft zoals het nu is. Na onze trekking gaan we naar olkhon island, een eiland in het baikal meer om een beetje bij te komen. Misschien hebben we ergens internet en doen we nog een update, anders wordt dat pas over een of enkele weken, afhankelijk van internet in Mongolie.

Bedankt voor alle reacties! We proberen af en toe te sms-en voor verjaardagen e.d. maar tot nu toe geen idee of het aankomt. Zo niet, we hebben echt aan je gedacht!

Saskia

Weer een ontzettend leuk verhaal.... en ja hoor het sms'je voor mijn verjaardag is aangekomen, zelfs op een christelijke tijd.....
geniet ervan en we lezen het wel weer....!!

Ger en Elly

Fijn weer van jullie te horen en dat jullie genieten van de reis. Lieve groeten,

Maarten

Zo, dat hebben jullie snel gedaan! De bruiloft lijkt nog zo kort geleden!
Leuk om de verhalen te lezen, veel plezier bij/in het baikal meer!

Francien Derkx-Meekel

Vanuit Venlo heel veel groeten en geniet van jullie avontuur.

Lieke

Hi alletwee!
Leuk shirtje Eline :) Goed om allemaal te lezen en ook de foto's maken het erg levendig. Jeetje wat ziet die reis er luxe uit als ik het vergelijk met wat Laura en ik in India hadden. Hoewel het eten kopen natuurlijk van hetzelfde niveau is.
Nog maar 2 maanden en een week :) Nee grapje, is een inmense periode en geniet ervan!
x

Josine

ziet er goed uit daar! geniet ervan.

Janet

De trein ziet er veel luxer uit dan ik verwacht had! Super leuke verhalen en mooie foto's... geniet er van! Gr Janet

Ukkus

Mooie verhalen en foto's! Ik blijf meelezen:) ben benieuwd wat jullie allemaal gaan meemaken. Geniet er van!! kus

Theo en Lidy

Leuk om jullie verhalen te lezen, maak er een mooie tocht van rond het baikal meer . We zien dat jullie er van genieten en kijken uit naar jullie volgende belevenissen. Liefs Theo en Lidy

Huub

Jullie maken een indrukwekkende reis, wij volgen jullie op de voet. Groetjes Marjo en Huub

Sanne en Thijs

Hoi! Wat leuk om te zien en lezen hoe het jullie vergaat in Rusland, en hoe Martijn eruit ziet zonder gel en met baard! Trein zag er inderdaad nog behoorlijk luxe uit. Is het eten op het station al klaargemaakt of moest dit nog in de trein?
Hopelijk hebben jullie een mooie trekking gehad naar het eiland. Keep us posted!

Groetjes,
Sanne en Thijs

Laura

Leuk zeg, wat een superreis. Leuke verhalen, ik kan me goed voorstellen hoe een en ander gegaan is. Moest wel lachen om jullie wonderbaarlijke tocht naar het hotel in Moskou. Ben benieuwd naar de vervolgverhalen. Liefs, Laura

Lieke

@Thijs hang je er nog een mening aan over hoe Martijn eruit ziet? Ik vond het wel wat hebben, maar wellicht dat jij het wat minder vindt :)

Tiara Tours