Martijn en Eline op Huwelijksreis

Trekking dag 54 - 61

De afgelopen week is voorbij gevlogen. We hebben 7 dagen een trekking gedaan in het everest gebied van Nepal. Vrijdag zijn we naar lukla gevlogen. Lukla ligt op 2800 meter hoogte en heeft een vliegveld je met een start/landingsbaan van ongeveer 100 meter. Voor je gevoel dan. De baan ligt onder een helling van 12 graden, dus hij hoeft ook niet zo lang te zijn. We vlogen in een ieniemienie vliegtuigje met 10 zitplaatsen langs de Himalaya wat al een geweldig uitzicht gaf, maar we konden ook in de cockpit kijken en dus de landingsbaan zien opdoemen in de bergen. Gelukkig heeft lukla nog wel asfalt, want we hebben ook al een vliegveld gezien met een grasbaan, nog wat hoger in de bergen.

lukla airport

ons vliegtuigje

Deze vliegreis gaat zeker weten onze top 10 in. Voor het uitzicht maar ook de hele beleving. Vanaf lukla vertrekken de meeste trekkings door het everest gebied. We hebben maar een kleintje van 7 dagen gedaan, waarbij de hoogste plek 3880 meter was, maar we komen zeker nog eens terug voor een langere en hogere tocht. Het was niet moeilijk, maar wel zwaar door gebrek aan zuurstof, maar zeker de moeite waard. In de ochtenden was het vaak helder en konden we veel besneeuwde toppen zien en vanaf de derde dag ook de hoogste toppen van de wereld. Na 4 dagen hadden we de hoogste plek bereikt, maar met het gevoel dat we verder konden en verder wilden.

hoogste plaatsje

martijn en mount everest

VOor de volgende keer bewaren dan maar, dan zorgen we ook dat we wat beter voorbereid zijn qua spullen en misschien wat meer conditie hebben, al viel dat helemaal niet tegen. Het uitzicht, daar kunnen de alpen in ieder geval zeker niet tegenop...
Voor de tocht hadden we een gids en een porter, om onze tas te dragen. Wel zo lekker als je de hoogte in gaat. We verbleven in kleine lodges/guesthouses en hebben heerlijk gerelaxt (buiten het lopen om natuurlijk). Om 8 uur was het donker buiten en ging iedereen naar bed, dus wij ook maar. En om 6 uur stonden we weer op om te kunnen genieten van het prachtige uitzicht. Oktober is het hoogseizoen met wat minder bewolking maar wel ontzettend druk. Op de terugweg kon je al goed merken dat het hoogseizoen eraan kwam, want het was aardig druk met toeristen. Op de heenweg zijn we buiten de porters die alle voorraden, bouwmaterialen, matrassen, wc-potten etc, naar boven brengen niet veel mensen tegen gekomen en dat was eigenlijk wel zo lekker. Dus of minder wolken nu opweegt tegen meer mensen...

porter met potjes en pannetjes

Nu zijn we weer in Kathmandu en morgen gaan we 3 daagjes op safari. De tickets naar Thailand zijn geboekt en onze luxe pool villa met Jacuzzi wordt nu naast me op een andere computer gezocht. Een beetje relaxen voordat we weer terugkomen in NL is wel zo lekker en denk ik ook wel nodig om alles te laten bezinken.