Martijn en Eline op Huwelijksreis

Ulaan baatar dag 15-17

Om 4.10 uur 's ochtends op maandag werden we opgehaald voor de trein die om 4.50 uur vertrok. Het was de trein van irkoetsk naar ulaan baatar.

Toch maar weer afwachten wie we zouden treffen in onze 4 persoons-coupe. Maar dit is wel een toeristischer stuk. Het bleek een zwitsers stel. Erg leuke mensen, dus het was wederom erg gezellig. Dit keer was het maar 26 uur, waaronder 2 grensovergangen (rusland uit en mongolie in, zijn 2 verschillende dingen kennelijk) met een stop van een aantal uren.

De russische grensovergang was een beetje beanstigend. Je paspoort wordt ingenomen door militairen. Je moet je coupe uit zodat ze alles kunnen doorzoeken. Geen idee wat ze eigenlijk zoeken. Als dat een aantal keer herhaald is komen honden de trein in om naar drugs te zoeken en vervolgens wordt op de trein gechecked, door er overheen te lopen en kruipen militairen onder de trein door om de onderkant te checken. Tussendoor worden alle gordijnen gesloten, want kennelijk mag je ook niet naar buiten kijken. Toen we een tijdje naar buiten mochten heeft Martijn lekker gefrisbeed (?) met Pan en Roxanne (het zwitserse stel).

Eline heeft geprobeerd eten te regelen, maar helaas was de stroom van de trein af en was er geen heet water voor de noodlesoep. Maar goed allemaal overleeft, op naar de volgende grensovergang. Iets minder spannend, vooral vrouwelijke militairen en er kon af en toe een glimlachje vanaf toen we probeerden hoi en dankjewel in het mongools te zeggen.
In heel rusland verandert het landschap vanuit de trein nauwelijks, maar wanneer je mongolie inrijdt is het meteen anders. Uiteindelijk zie je de bergen en uitgestrekte steppe met de traditionele gertenten.
Om 6.30 komen we aan in ulaan baatar en worden we naar het hostel gebracht. Niet echt een traditioneel hostel; we hebben een 8 persoonskamer maar dan wel met 2 persoonsbedden en een badkamer op de kamer. Halverwege de dag zijn er wat mensen bijgekomen, we waren namelijk nog alleen. Geen last van gehad, ook backpackers en volgens ons engels ofzo.
Ulaan baatar is vrij lelijk, we hebben wat kloosters bezocht en het historisch museum, wat een fatsoenlijke engelse audiotour had, dus dat was erg leuk en indrukwekkend.

Er hangt een behoorlijke geschiedenis aan mongolie. Ondanks dat de bouwstijl erg russisch is, voelen we ons hier prettiger. Er wordt meer engels gesproken er zijn barretjes en restaurantjes (in rusland toch een stuk minder, mensen kopen bier en drinken het op op een bankje) en een leuk centrum met veel winkels.

Morgen gaan we voor 7 dagen door mongolie trekken, erg benieuwd wat dan ons gaat brengen. Dat kunnen jullie dan de volgende keer weer lezen! Doei!

Ohja, we vinden het erg leuk alle reacties te lezen!

Lieke

Ik vind het ook leukk jullie verhalen te lezen :)

Is Mongolie vooral Boedistisch?

Succes met de Mongoolse rondreis!

Josine

mooie avonturen weer!

Laura

Moest weer erg lachen om jullie verhalen! Leuk geschreven, kijk uit naar het volgende verhaal. Liefs, Laura

Theo en Lidy

Weer leuk om dit te lezen jullie maken heel wat mee onderweg. We zijn weer op de hoogte en gaan weer lekker van de vakantie op Mallorca genieten.

Liefs Theo en Lidy

ria en bert

leuk al die verhalen geniet er maar goed van

Kees de Best

Leuk en bijzonder om jullie verhaal te lezen. Zo krijg je toch een aardige indruk hoe het daar toe gaat. Ik zou er zo zin aan krijgen!
Nu Mongolie. Geniet ervan.
Groeten.

Tiara Tours