Martijn en Eline op Huwelijksreis

beijing dag 25 - 28

Op donderdag zijn we vroeg met de trein vertrokken van Ulaan Baatar naar Beijing.

De reis zou 31 uur duren. De eerste dag vooral door de gobi-woestijn, wat eigenlijk niet zo woenstijnig is als je zou verwachten en na de grens overgestoken te zijn naar china, hadden we de volgende ochtend vooral erg veel rotsachtige groene bergen. Echt een totaal ander landschap (logisch natuurlijk aangezien je aan de andere kant van de grens bent

Laughing
) en super mooi. De grensovergang was deze keer niet zo angstaanjagend en we hebben de coupe gedeeld met 2 nederlanders. Vanaf ulaan baatar naar beijing was het vooral een toeristentrein. Op het perron zag je het al en ons treinstel bestond uit voornamelijk nederlanders die bij Tiara geboekt hadden. Wel erg jammer, maar gelukkig waren de andere stukken niet zo.

Eenmaal in beijing aangekomen werden we opgehaald door een zenuwachtig gestrest klein chinees meisje, die zich continu verontschuldigde voor alles. Daarnaast waren er2 mensen bij onze groep aangehaakt die overal een probleem van maakten. Kennelijk de verkeerde trein hadden genomen, niet op lijsten voorkwamen, niet konden lezen en vooral geen geduld hadden en dachten dat de hele wereld om hun draaide. Je snapt het al, we hebben ons tijdens de korte transfer en de dramatische incheck in het hotel opgevroten van binnen.

De tweede dag (eerste dag waseten, slapen en orienteren.

Schaal van de kaart is wel het vermelden waard, want je denktdat het wel telopenis maar dat valt tegen)stond in het teken van het regelen van de treintickets voor onze verdere reis, aangezien dat problematisch kon zijn volgens een aantal mensen die we eerder hebben gesproken. We waren dus beiden wat gespannen ook omdat Engels niet echt iets is wat ze hier schijnen te kunnen en wij van chinees niet zoveel konden maken. Maar dat viel reuze mee. We zijn naar een guesthouse gelopen waar ze trips naar de muur aanboden en daar konden ze ons ook aan treintickets helpen. Daarnaast konden ze best goed engels. Dus in 1 klap een hike tocht over de muur geboekt en treintickets van beijing naar datong op de 10e (en ook op de 8e, klein miscommunicatie foutje, maar we gaan de 10e) en ook al van datong naar pingyao op de 13e. Van daaruit boeken we de rest wel weer want het is allemaal nog prima te doen. 's middags zijn we naar de bioscoop geweest; harry potter is in NL uitgekomen toen we net weg waren dus ja dat moest even. Helaas zijn we allebei, waarschijnlijk door de warmte, wat vaker op het toilet, dus hebben we het wederom rustig aangedaan. Vooral tijdens het eten, want met stokjes eten schiet niet op.

Vandaag hebben we onze hiketocht op de muur gedaan. We zijn met de bus naar de muur gereden, ongeveer 2 uur, en van daaruit hebben we ongeveer 10 km over de muur ' gewandeld'.

Je kunt verschillende stukken muur bezoeken, dit is een van de minst populaire omdat er een hike van 10 km waarvan 6 km klimmen in zit. We like! Vooral omdat het niet zo druk is. Voorheen liep je nog wat verder en door 30 wachttorens heen, maar ze zijn aan het opknappen dus konden we er maar 22 lopen. Dit bleek ruim voldoende. Het was erg warm en vooral vanaf toren 10 waren de paden niet meer opgeknapt en was het toch een beetje je weg naar boven zoeken. Het was wel ontzettend gaaf en toch een van de dingen die hoog op ons lijstje stonden afgevinkt.

Dadelijk opzoek naar peking duck, schijnt hier het lekkerst te zijn, en morgen sightseeing door beijing.

Vero

Hi!

Superleuk om te lezen allemaal!
Zijn jullie bij de muur in Mutianyu geweest?
Beijing is super! Geniet er van!

Groetjes,
Veronique

Eline

Hoi Vero,

nee het was niet mutianya, maar het was van jinshanling naar simatai. We zullen ervan genieten!

Chris-Jan en Wilma

Hoi,
zo weer helemaal op de hoogte van jullie belevenissen, geweldig wat jullie allemaal meemaken. Wij zijn net terug van een, vergeleken bij jullie, super de luxe vakantie in een stacaravan in Frankrijk.

groetjes van ons allemaal en nog veel plezier in Beijing

Saskia

hoihoi,

Leuk weer om alles te lezen. Jullie (Eline???) hebben een leuke schrijfstijl, waardoor het lijkt alsof je echt heel erg dichtbij bent en je je alles heel erg goed voor kunt stellen....

Op naar het volgende verhaal......

Saskia (P.S. we hebben een scooter gekocht, een retro en heb er vandaag al op gereden, gaaf joh..)

Tiara Tours