Martijn en Eline op Huwelijksreis

beijing - datong - pingyao dag 32 - 36

vanwege een aantal stroomstoringen doen we nu voor de 4e keer een poging wat fotoès en een verhaal te uploaden. De afgelopen dagen weer veel gezien en veel gereisd. Op 10 augustus zijn we vertrokken in beijing met de trein naar datong, een industriestad waar in de omgeving grotten en een hangend klooster te zien zijn. Wat jammer is is dat de hele stad is platgegooid om hoogbouw neer te zetten. Zelf de oude traditionele gebouwen zijn gesloopt en sommige worden opnieuw gebouwd, maar dan is het niet oud meer, dus het boet wel aan sfeer in. we hadden een hardsleeper in de trein, die eigenlijk niet zo hard was. Wel was het het upper-bed, het is namelijk 3 verdiepingen stapelen en dat betekent dat wij er alleen konden liggen, maar dat was eigenlijk wel prima. Op deze manier kunnen er 66 mensen in 1 rijtuig (liggen), dat is toch best wel veel. Het was een dagtrein, maar een beetje bijslapen was wel prima na het drukke beijing. Het station was echt megagroot, maar de borden waren gelukkig nog wel in het pinyin (in ons alfabeth).

We kwamen in datong aan om half 10 s avonds, het was al donker en we moesten nog een hotel vinden, dat was wel een beetje een stress momentje (vooral voor tijn). Het eerste hotel had geen plek, maar de tweede gelukkig wel. Redelijk luxe en naast het treinstation. Daarna lekker wat gedronken ergens op straat op een soort van terrasje en lekker gaan slapen. De volgende dag hebben we de stad bekeken, ze hebben een exhibition hall met een verdieping grootte maquette van de toekomstige stad onder een glazen vloer, dus je kunt er overheen lopen, erg leuk. Verder hebben we een tour geboekt en wat gerelaxt. Ik hou het wat kort vandaag want we gaan zo weg en het toetsenbord doet het niet zo goed. We hebben de dag erna het hangend klooster bezocht, natuurlijk razend interessant als civieler, maar helaas is het een wassen neus want er zitten gewoon dwarsbalken verankerd in de rostwand, de lange steunkolommen hebben geen zin, je kunt ze ook bewegen als je er langs loopt. Wel heel apart om een klooster zo aan een rotswand te zien hangen.

Daarna zijn we naar de grotten geweest. Honderden jaren geleden hebben ze 245 grotten gemaakt met allerlei boeddha beelden, erg indrukwekkend.

Op 13 augustus zijn we met de trein van datong naar pingyao gegaan, een klein historisch stadje, waar we nu nog zijn. We hadden een hardseat, wat ook wederom niet zo heel erg hard was, maar voor 9 uur toch wel een beetje te hard. Daar kunnen 118 mensen zitten, maar er worden ook staanplaatsen verkocht voor het rijtuig, dus het was lekker druk. Ergens halverwege de reis hadden we wat contact met een jongen, ze willen allemaal graag hun engels proberen op ons. En uiteindelijk waren we een heuze attractie, omdat mensen heel erg benieuwd waren hoe we ons konden redden zonder kennis van chinees, dus ons mandarin phrasebook en point-it boekje zijn de hele trein rondgeweest, tot hilariteit van de chinesen, maar ze vonden het wel erg slim. We werden geholpen met het station en ook met het omdoen van onze tassen, aangezien er geen ruimte was. En toen we er waren hebben we ons door het gangpad gewrongen. Een hele leuke ervaring, maar volgende keer misschien toch een sleeper of een softseat, want we vertrokken om 6.15 en we hadden graag nog even geslapen.

Pingyao is een kleine stad, met slechts 450.000 inwoners.De binnenstad is nog oud en met een stadsmuur die intact is. Het zijn allemaal kleine straatjes met veel sfeer en rode lampionnen. We logeren in een guesthouse in een van die straatjes. De huizen hebben hier allemaal courtyards, wat betekent dat ze een binnenplaats hebben als tuin of plek om te zitten. Heel erg gezellig.

Op de tweede dag in pingyao zijn we naar een grote courtyard van een familie uit de ming dinastie geweest, ook leuk maar wel veel van hetzelfde. Daarna naar een ondergronds kasteel. Het was meer een gangenstelsel, maar wel leuk om te zien met ambush dingen en allerlei oude communicatie middelen.

Als je goed kijkt zie je Eline, boven een van de hinderlaag putten staan. Vandaag hebben we een stadsrondleiding gehad. Het was wat bewolkt en daardoor erg benauwd, maar wel erg leuk. Om een gegeven moment ben je alleen verzadigd van alle informatie, daarnaast sprak de gids niet zo goed engels dus moet je erg goed luisteren. Het ticket voor de stadsmuren en allerlei bezienswaardigheden is wel 2 dagen geldig, dus misschien gaan we nog wat rondkijken. Morgen vertrekken we als het goed is met een nachttrein of bus naar Xi'an om in ieder geval naar het terracottaleger te gaan kijken. Nu even een rustig middagje in een cafeetje. Spelletje doen, boekje lezen, lekker relaxen! Die dagen heb je wel echt nodig en gelukkig heeft pingyao veel locaties waar dat kan, in tegenstelling tot beijing en datong.

Vanwege alle vragen over martijn's kapsel, hieronder een foto waar je wel een beetje kan zien hoe het zit.

En dat zonder gel!

Eva

Leuk verhaal weer! Ben eigenlijk heel benieuwd naar een foto van het treinstel :) Geniet ervan!

Lieke

Haha, dat kapsel ziet er weer prima uit. Ennuh vermoeiend dat reizen. :)

Marieke en Maarten

Ha Eline en Martijn!

Leuk om jullie verhalen te lezen!! Echt gaaf wat jullie allemaal zien en leuke foto's! Veel plezier nog!

Groetjes!

Huub

Ondanks alle gezeur over de Chinese kapper blijf ik bij de Turkse kapper in Kaldenkerken net over de grens bij Venlo. Trouwens in Nederland barst het ook van de Chinese kappers. Veel plezier de komende dagen.

Sido en Anna-marie

Wat een belevenissen weer zeg! Prachtig om te zien en te lezen waar jullie allemaal zijn en beleven!
Hier bij ons gaat het goed...Aafke groeit en is steeds meer wakker en dat is heel gezellig..

Geniet ervan!
Veel liefs
Sido Anna-Marie en Aafke

Josine

Als je haar maar goed zit :-)
Mooie verhalen weer.

Tiara Tours